שמפניה איראנית: מיהו חוסיין דרחשאן?

לפני חודשיים נעצר הבלוגר האיראני המפורסם ביותר, שאף ביקר כאן, בחשד לריגול לטובת ישראל. השלטונות האיראניים לא מאשרים ולא מכחישים את דבר מאסרו. האם הוא לוחם חופש אמיתי או סוכן של השלטונות? מי אתה, חוסיין דרחשאן?

ניב ליליאן, ניר בומס

“חוסיין דרחשאן, הבלוגר האיראני אשר ביקר בישראל בשנת 2007, נעצר בטהרן”, כתבו באהדה כותרות העיתונים בישראל. הידיעה, שלא אושרה אך גם לא הוכחשה על ידי השילטונות האיראניים, רק הוסיפה תעלומה לדמותו של הבלוגר הידוע ביותר באיראן ומחוצה לה, ואחד הבודדים שרגלו דרכה גם במקומותינו.

דרחשאן, בן 34, איראני בעל אזרחות קנדית – נחשב ל”אבי הבלוגוספירה האיראנית”‘ ואחד מהבלוגרים הראשונים שם. בשנת 2001 הוא השלים את כתיבתו של המדריך הראשון לכתיבת בלוגים בפרסית, שהסביר כיצד להשתמש בפלטפורמת הבלוגים blogger (כיום בבעלות גוגל) ושימוש בקידוד unicode על מנת לכתוב בלוג בשפה הפרסית – פעולה שהפכה אותו לגורו של עולם הבלוגים הפרסי. כשדרחשאן החל את הפרסומים הראשונים שלו, ב-1999, זה לא היה דבר של מה בכך – אך כיום, בין השאר בזכותו, יש ב”בלוגיסטאן”, הבלוגוספירה האיראנית, יותר מ-900 אלף בלוגים.

מסר של ידידות

בשנים 2006 ו-2007, דרחשאן ביקר פעמיים בישראל. בביקוריו, העביר מסרים של ידידות וניסה למתן מעט את התדמית העוינת של ארצו כאן. דרחשאן אמר אז ל-ynet: “”התקשורת באיראן מדווחת על ישראל רק בהקשר של פיגועים ותקריות ירי. רציתי להראות לקוראיי באיראן את הישראלים כפי שהם באמת ואת חיי היומיום בישראל. במקביל, אני מעוניין להעביר לישראלים מסר שהעם האיראני אינו קיצוני כמו המשטר שלו”.

ישראל לא הייתה היעד היחיד של דרחשאן. הוא הופיע במספר גדול של ועידות וכנסים ברחבי העולם כשהוא מתקבל בכבוד כדובר האופוזיציה ומקבל במה מכובדת בכלי תקשורת חשובים.

לפני כחודשיים חזר דרחשאן לאיראן לביקור מולדת, לאחר שהות של מספר שנים בקנדה ומספר שבועות בלונדון. אחרי הגיעו לטהרן, דרחשאן, ככל הנראה, נעצר. מי שעוקבים אחרי הבלוג שלו, הבחינו כי הבלוג, הפעיל בדרך כלל, הפסיק להתעדכן.

לאור התבטאויות קודמות של דרחשאן בגנות אחמדיניג’אד, ומדיניות הצנזורה הקשה באיראן, נראה על פניו כי זהו סיפור קלאסי של מתנגד משטר שנעצר בידי השלטונות, מהסוג שבו אנו מרבים לעסוק בו ב”רשת התיכונה”. קרוב משפחה של דרחשאן, אף אישר לפני מספר ימים את דבר מעצרו לאתר סטודנטים אקטיבסטי. השלטונות האיראניים מצדם, מוסרים מסרים סותרים ועמומים בדבר המעצר.

האם דרחשאן מתחזה?

אך התבוננות בסיפור מעידה שהסיפור מורכב יותר. גורמי אופוזציה באיראן עמם שוחחנו, הביעו תמיהה על סיפור המעצר, והוסיפו שניתן להבין את היעלמותו של דרחשאן מזווית אחרת לגמרי. “לאיראנים”, הם הוסיפו בקריצה, “יש אולי סיבה טובה לעצור דווקא את האנשים שלהם…”

אביו של דרחשאן חבר ב”מוטל’פה” – ארגון סוחרים ובעלי ממון המקורב מאוד לחוגים הקיצוניים בשלטון האייטוללות. משפחתו, היא משפחה דתית. כמה קרובי משפחתו מחזיקים בתפקידים בכירים בממשל האיראני, ולטענת אותו גורם, עלי חמינאי, המנהיג העליון בכבודו ובעצמו, ערך את טקס הנישואין הראשון שלו.

שנית, אופן הפרסום שלו. דרחשאן, בעצם, נהיה מפורסם בן לילה. השלטונות האיראניים מיהרו לחסום את הבלוג שלו עוד ב-2002, על אף שבשעתו, ההתבטאויות שלו לא היו קיצוניות במיוחד. בראיון טלוויזיוני בשעתו נשאל הנשיא חתאמי, דווקא על חסימת הבלוג של דרחשאן – מה שבבת אחת עורר בו עניין.

הפך את עורו

הגורם מספר כי דרחשאן, סוג של מודל חיקוי לצעירים באיראן, החל מאז הבחירות ב-2003, להפוך את עורו: מתומך רפורמה קולני, הוא הפך למבקר של הזרם המתון והאופוזיציה, ותומך של אחמדיניג’אד. כך למשל, פעיל איראני שזכה בפרס לזכויות אדם מטעם ארגון אמריקני, “זכה” גם לביקורת מצד דרחשאן, שטען כי הארגון נתמך בידי ה-CIA וכי למשטר יש כל זכות לעצור אותו, או

לפחות להגביל את פעולותיו.

ולבסוף, עצם החזרה שלו לטהרן. גורם האופוזיציה איתו שוחחנו, ציין כי אף מתנגד שלטון שפוי בדעתו לא יחזור מרצונו ל”זירת הפשע” – בדיוק מהחשש להיעצר, ולא משנה כמה בטחונות יספקו לו השלטונות.

איראן נלחמת בעורמה ברשת

כדרכם של סיפורי איראן, גם סיפור זה מסתמן כנפתל ושרוי באפלה. האם דרחשאן הוא איש אופוזיציה אמיתי או אולי סוכן כפול? האם הוא אכן נעצר ומעונה במרתפי בית כלא “אווין” הידוע לשימצה, או שמא משתף פעולה עם השלטונות בהצגה שנועדה “לטהר את שמו”, ולהחזיר את אמינותו כבלוגר הלוחם במשטר?

מה שבטוח הוא שהממשל האיראני מגלה בקיאות רבה בנבכי הרשת ובשפתה, כשהוא מפגין יכולת מרשימה בלוחמת מידע מקוונת, בשימוש בכלים המיוחסים בדרך כלל למתנגדי משטר ולוחמי חופש – ולהפוך אותם נגדם.

דרחשאן לא לבד: למשל, ערוץ טלוויזיה שממומן על ידי גורמים מתוך איראן ( Rang a Rang), ומציג עצמו כגוף עצמאי התומך ברפורמות, משדר מידי יום תוכניות המיועדות בעיקר כדי להשחיר את פניה של האופוזיציה וקבוצותיה השונות – ולהראות ולפגוע באמינותם האישית של מנהיגיה. באופן דומה, דיווח מהשבוע שעבר, דיבר על תוכנית איראנית של הממשל, להקמת 10,000 בלוגים נוספים במטרה ליצור בלבול נוסף בשורות האופוזיציה.

השיטה: סנוור במקום אפילה

השיטה הזו של האיראנים היא פשוטה: במקום לצנזר, להציף. במקום להטיל איפול, לסנוור באור יקרות. לקציני ההערכה בגופי הביון במערב, שיצטרכו להמליץ בפני הקברניטים באיזה גורמי אופוזיציה באיראן יש לתמוך – תהיה מלאכה קשה מאוד לברור את המוץ מן התבן. בין השאר הם יצטרכו להכריע בעניין: מי אתה, חוסיין דרחשאן?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.